It is currently 16 Jun 2024, 05:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 23 Nov 2005, 01:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Sep 2005, 23:54
Posts: 1655
Location: Haarlem
Heb zojuist zitten tellen hoeveel cd's ik anno 2004 vs 2005 heb gekocht:

2004: 15 stuks waarvan 2 voor 'originele' prijs (de prijs waarvoor ie voor het eerst in de schap ligt), de rest kocht ik in de aanbieding omdat ik dat dan een redelijke prijs vond.
2005: 9 stuks waarvan 2 voor originele prijs, en tevens kocht ik 15 platen (aangezien ik wil gaan draaien..)

Ik vind persoonliijk 20 euro voor een cd veel geld, ik zeg niet 'te duur' want wat is eigenlijk te duur? Ik koop heel vaak cd's die al een jaar uit zijn en dan voor een nette prijs (zeg zo'n 10 a 15 euro) te koop zijn. Alleen echt goede cd's koop ik direct. Die staan dan met regelmaat thuis op en ik rip ze om op mn ipod te zetten. Zo luister ik bijv. Involver nog steeds zo'n 1 x per week.

Wat ik download zijn voornamelijk live-sets. Dat zijn voor mij de visitekaartjes van een dj/artiest. Tuurlijk horen cd;s daar ook bij, maar als een liveset lekker klinkt, ga ik sneller naar een feestje van die dj/artiest. Dan tel ik geld neer voor zijn muziek. Als er dan een album uit komt, zal ik die sneller luisteren/kopen aangezien ik er eerder een vette ervaring mee had en dus wel 'mijn ding' kan zijn.

Mijn conclusie: ik koop minder cd's., maar ik weet dat ik muziek koop als ik het echt goed vind, dan heb ik er geld voor over, en lang niet alles vind ik echt goed. Veel cd's vind ik 'wel lekker klinken' en als die een aantal maanden later tegen 'mijn' redelijjke prijs in de schappen ligt, koop ik die ook.
Afgelopen jaar ook wel veel meer gedonwload dan vorig jaar (ook albums), maar daardoor ben ik veel gerichter naar feestjes gegaan en koop ik dus waarschijnlijk ook die nieuwe 16 bits dubbelaar... (als ik 'm dus echt goed vind..  ;)  )

Verder wil ik even zeggen dat ik me in bijna alle voorgaande reacties wel een beetje kan vinden. Maar dat verhaal van dat jochie in de winkel is echt treurig!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 23 Nov 2005, 08:02 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 09 Jun 2005, 10:53
Posts: 1115
Location: earth
[quote]Maar dat verhaal van dat jochie in de winkel is echt treurig!


Je moest eens weten hoeveel mensen gewoon zeggen, nee, ik koop hem niet. Ik copieer hem wel van jou.  Schaamtleoos hard door de winkel.
Erger nog is dat ze het gewoon aan mij vragen of ik het niet voor hun wil, want ze zijn niet zo goed met de computer...................

Top
   
 Post subject: Terug in de tijd
PostPosted: 23 Nov 2005, 12:53 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 02 Oct 2005, 12:35
Posts: 2670
Location: @ Home
Ik kan me nog goed herinneren dat er op het oude "Earth" info stond over het
next big thing in Holland. De 16 bit lollitas. Mathew Dekay was geloof ik degene die hun
een beetje naar voren duwde en ook net bezig was zelf door te breken. Nu een aantal jaren verder kunnen ze een eigen dubbelaar op hun naam zetten. Mocht er niet in dit product geloofd worden, dan zou het al niet eens op CD uitgebracht worden.

Wat betreft copies maken. Heb er mijn scriptie erover geschreven. Nieuwe innovatie brengt, nieuwe mogelijkheden met zich mee voor beide partijen.
Over het illegaal dupliceren van muziek, het is er altijd geweest en zal er ook altijd blijven.
In mijn tijd deed ik alles nog van CD op cassettebandje zetten. Maar kocht wel veel CD's had daar ook het geld voor. Daarna kwam de CD recorder op je computer en werd het lekker makkelijk om een cd te branden. Nu is het MP3. Het is gewoon een transitiefase waar de muziekindustrie zich in bevind. Ze maken alleen nooit optimaal gebruik van alle nieuwe technologien. Combinatie physiek product met Internet of MP3.
Qua het kopen van muziek, is dat zeker minder geworden.
Komt omdat je niet zo snel meer tevreden bent als consument. Zie ook Topic best CD van 2005. Tot nu toe worden er maar weinig titels genoemd, dus zegt dat ook veel over het schrijnend tekort wat er aan goede muziek en compilaties wordt uitgebracht.
Ik download zeker veel livesets, omdat dat een hobby is. Hoor ik vaak nieuwe plaatjes in die ik dan weer koop. Dus uiteindelijk is de muziekindustrie toch blij met mij.

Als artiest moet je eerst knokken voor wat je waard bent en als het dan zover is dan kan je er heus wel een goede boterham van eten. Maar waarschijnlijk wil je niet terugkijken naar de tijd ervoor toen niemand je nog kende.

Het John Digweed downloadable liveset. Hoeveel producties zijn niet van zijn naam of label op deze CD alias download. Gelukkig dat ik hem niet op CD heb gekocht of als download. Zou namelijk hevig teleurgesteld zijn, want vond er ook weinig aan. Wat mij betreft is John allang de weg kwijt na zijn beste compilatie MMII. En ook GU leeft nog steeds op de gevestigde namen. Jammer dat ze ooit gestopt zijn met de Nubreed serie, gaf altijd zulke leuke discusies op GU board wie the next best thing zou worden. Maar velen zijn ook daadwerkelijk doorgebroken als DJ of producer en andere zijn in het vergeethoekje geraakt.
En dat is waar het bij muziek omgaat "gevoel"
Maar nu wijk ik een beetje af van het Topic.

_________________
Eenieder die vecht voor de toekomst, leeft er nu al in.


Top
   
 Post subject: Re: Artiesten
PostPosted: 23 Nov 2005, 13:18 
[quote="16BitPeter"]
Het probleem van deze tijd is de afvlakking van het begrip artiest. Ik vind dat veel 'artiesten' zich eigenlijk geen artiest zouden mogen noemen. Het artiest zijn wordt gewoner en dichter bij de normale mens terwijl er maar weinig mensen zijn die echt het talent en de baggage hebben om  als artiest bezig te zijn. Als we allemaal even 100 jaar terug in de tijd kijken en zien hoe muzikaal de artiesten toen waren gemiddeld en kijkt hoe dat nu zit, dan is de score om te janken volgens mij. Een standaard akkoordenschemaatje verzinnen en een beatje bouwen maakt je nog geen artiest.


2 16bitpeter: In mijn ogen is een artiest meer dan alleen een producer. Kijk maar naar Idols bijvoorbeeld.
M.a.w. een artiest hoeft geen goede producer te zijn en een goede producer is niet vanzelf een goede artiest.

2 Knetter: Ik denk dat de muziekindustrie hun eigen graf heeft gegraven. Muziek is jarenlang veel te duur geweest en de industrie heeft gefaald in het bijhouden van de technologie.

Conclusie:
IMO moet de muziekindustrie stoppen met zaniken en zeiken over wat er nu allemaal gepikt wordt en beginnen met andere manieren te verzinnen om geld te verdienen.
Internet is een mooi medium waar heel veel geld mee te verdienen is.
Grappig is dat mensen houden van nieuwe dingen/snufjes, maar als iets veranderd zijn ze allemaal aan het zeiken.
Een groenteboer bestaat dezer dagen bijna niet meer, de melkboer komt ook niet meer langs en ook ziij hebben een tijd gehad dat ze erover klaagden.
Mijn advies dus nogmaals: stop met zeuren en wees creatief!
Er zijn zat manieren om geld te verdienen aan muziek.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 23 Nov 2005, 15:23 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 16 Sep 2005, 18:59
Posts: 38
het is geen zeuren, het is een discussie openen:)

Verder lijkt me dat ik genoeg enthousiasme aadraag door continue nieuwe muziek uit te brengen, ben zelfs in de meest moeilijke tijd gestart...Ben gewoon benieuwd naar de reacties

heb een hoop interessants gelezen:)!

Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 23 Nov 2005, 16:01 
Als ik de industrie een direct tip mag geven....

Maak het makkelijker voor de mensen.
Momenteel is er niets makkelijkers voor (vaak jonge) mensen om muziek te verkrijgen via kazzaa, soulseek, emule etc etc. Na 1 minuut zoeken en 3 minuten downloaden heb je je nieuwe track binnen handbereik.
Niet meer naar de stad, niet meer naar de winkel, niet meer wachten op een bestelling die zo lang duurt (astral is ook 3 x ruk).
Ook een creditcard hebben veel jonge mensen niet.

Als de drempel lager wordt voor de downloadsites. Je meer kan luisteren in 1 keer (denk aan een groot proefpakket op hele lage bitrate die je op je Ipod kan zetten) en je makkelijker kan betalen is de industrie weer een stapje voor op de illigale wereld.
Want wie heeft er nou geen hekel aan om een halve dag in de rij te staan voor een goede track op soulseek....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 23 Nov 2005, 17:26 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
wat ik mij afvraag is hoeveel van die mensen die nu een cd downloaden zouden die ook gekocht hebben? want daar maken de meeste grote platenmaatschappijen toch een grote rekenfout denk ik...
en die grote maatschappijen investeren ook te veel geld in middelmatige producten die weer te veel kosten aan promotie, om ze alsnog bekendheid te geven.. als daar eens mee stoppen gata het vanzelf een stuk beter en dan zijn ze voor hun voortbestaan niet meer afhankelijk van bv 1 coldplay album  :x


en er zit verschil tussen grote labels en kleine independants. wat ik al eerder zei zorg ervoor dat  de cd kopen een meerwaarde krijgt voor diegen die de cd koopt. Underworld doet dat heel goed bv via hun website.  coole hoes met strak artwork... rare gadgets erbij dvd er van maken ect ect


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 23 Nov 2005, 22:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
[quote]Want wie heeft er nou geen hekel aan om een halve dag in de rij te staan voor een goede track op soulseek....


Nou, nou, een hele halve dag wachten.. Pfff..... Stel je voor zeg, straks krijg je nog een doorzitplek. Oh wacht, nee, je kan ook gewoon andere dingen doen terwijl 'ie in queu staat..

De discussie is leuk, maar ik denk toch inderdaad wat meerdere mensen hier ook aangeven, verzet je er niet tegen, probeer er 't beste uit te halen.
En of ik nou een idee heb om 'r het beste uit te halen ? Nee, jammer genoeg niet..

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 09:15 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:55
Posts: 1342
Location: easin in the system
Het beste eruit halen? Een nog snellere internet-verbinding! :lol

_________________
-diepd.o.ordegr.o.ef-


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 15:32 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 19:23
Posts: 133
ik denk dat het heel slim zou zijn om betaald downloaden ook goed toegankelijk te maken voor mensen onder de 18, die nog geen creditcard hebben. ik heb het probleem ook lang gehad dat ik het moeilijk vond om kwaliteit tracks die ik wilde legaal te krijgen (als het niet op vinyl is) omdat ik gewoon nog geen creditcard had en dus niet kon kopen op beatport e.d. in zo een geval is het illegaal downloaden van goede muziek helaas snel aangeleerd. verder is het helemaal niet dat ik er financieel aan te onder zou gaan als ik alles zou betalen.. zodra ik het eerste ib groep geld binnen heb en ik dus kan aantonen dat ik een inkomen heb en een creditcard mag, stap ik meteen over op alles legaal kopen via beatport enzo. alles op een rij gezet heb ik nu geen andere mogelijkheid dan illegaal downloaden, en nu beperk ik dat wel een beetje en ga nog vooral voor vinyl.

mensen die geen creditcard hebben zijn dus een gat in de markt wat digitale downloads betreft. het grootste probleem is daarin dat het niks ermee te maken heeft of ze het wel of niet kunnen betalen maar puur dat ze er geen toegang tot hebben, en ondertussen (als ze echt op zoek zijn naar goede muziek) aanleren om verdomd veel te kunnen vinden via illegale programma's.. een gewoonte die dan misschien ook lastig af te leren is.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 15:47 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 22:55
Posts: 1342
Location: easin in the system
Dit is inderdaad wel een goede! Koop sinds ik dat ding heb regelmatiger iets van Internet; daarvoor impossible.........

_________________
-diepd.o.ordegr.o.ef-


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 15:51 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
Tot een paar maanden terug heb ik ook veel gedownload, ik brande bijna nooit iets op cd en veel van wat ik nu tegenkom op de harde schijf, van wat ik destijds downloade, gooi ik er nu na een keer luisteren weer af omdat ik het rotzooi vind, of de kwaliteit onder de maat is.

Mijn laatste realisatie kwam toen ik, enekele weken geleden, aan het werk was als systeem & FOH technicus. Vanaf de aanvang van een dj set hoorde ik al dat de nummers die de beste man draaide geen .wav's waren. Ik miste ook ineens heel veel kracht in de subs. Tevens was er totaal geen sprake meer van dynamiek en leek het alsof alle geluid door het cicuit "geperst" werd.

De organisatie van betreffend feest kwam op dat moment boos naar mij toe, ik was volgens hen incapabel en zat te slapen. Ik heb de mensen destijds uitgelegd wat er aan de hand was. Ook heb ik er om het te illustreren toen 12dB aan sub bijgezet in de processor. Dit mocht allemaal niet baten, de sub kwam er niet mee tevoorschijn. (voor diegenen die het belangrijk vinden: de organisatie heeft zich aan mij ge-ecuseerd).

Wat ik eerder al wist en toen nogmaals bevestigd hoorde, heeft mij er ook toe gezet (bijna) niet meer te downloaden.

Enige wat ik nu nog download, zijn enkele nummers van albums, dit laatste doe ik wanneer ik een bepaald nummer van een betreffende artiest (danwel band) leuk (of meer) vind. Dit doe ik alleen om te horen of de rest van het album mijn, hardverdiende, geld waard is. Zodra ik dat weet, delete ik de mp3's ook weer.
Aan de hand van bovenstaande heb ik afgelopen week de cd's van Katie Melua en james Blunt aangeschaft. Voor de DVD (2 dvd's + cd) van Within Temptation (The Silent Force Tour) die ik deze week kocht had ik natuurlijk geen bevestiging nodig!



[size=59]
@ Laura: Mocht je dit lezen: Ja, ik heb momenteel een budgetje... grijp je kans ;)[/size]

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 18:54 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
[quote="Bart Integro"]Mijn laatste realisatie kwam toen ik, enekele weken geleden, aan het werk was als systeem & FOH technicus. Vanaf de aanvang van een dj set hoorde ik al dat de nummers die de beste man draaide geen .wav's waren. Ik miste ook ineens heel veel kracht in de subs. Tevens was er totaal geen sprake meer van dynamiek en leek het alsof alle geluid door het cicuit "geperst" werd.[/size]


In hoeverre is mp3 met een bitrate van 320 kbps wel toereikend dan? Of zijn al m'n gekochte tracks eigenlijk geen reet waard als ze over een fatsoenlijk geluidssysteem worden afgespeeld?

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 19:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
@ Djeebie,

Een bitrate van 320 is meer dan voldoende, maar een hoop maken nog wel 's de fout om mp3's van 128 te draaien, en das niet echt voldoende. Das weliswaar cd-kwaliteit maar voor een groot systeem zeker niet toereikend.

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 19:52 
Offline
Moderator
Moderator
User avatar

Joined: 31 Jul 2005, 16:02
Posts: 1577
Location: Amsterdam
Hehe, ik wou al zeggen. Maar welke haas gaat nou met 128 kbps draaien? Dat klinkt al niet eens fatsoenlijk over je thuisinstallatie.

_________________
Current addictions: Reboot // Radio Slave // Matthias Tanzmann // Mathias Kaden // Audion // Martin Buttrich


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 24 Nov 2005, 23:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
[quote="Peric"]@ Djeebie,

Een bitrate van 320 is meer dan voldoende, maar een hoop maken nog wel 's de fout om mp3's van 128 te draaien, en das niet echt voldoende. Das weliswaar cd-kwaliteit maar voor een groot systeem zeker niet toereikend.


OOk 320 is voor dynbamiek en echte bassen NIET toereikend peric. Het spijt me. Misschien dat het niet zo erg opvalt bij veel publiek maar, het is echt een gelopen strijd als je de wav en de mp3 gelijk na elkaar draait.. de sub pusht ineens zoveel harder, het hoog is zoveel meer open en de verschillende partijen leven ineens zoveel meer op met wav.

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 25 Nov 2005, 16:07 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
bart jij bent een pro, maar volgens mij is 320 ook voldoende..  heeft het niet te maken met de originele geluidsbron? :)

maw slechte bron, slechte mp3 no matter what de bitrate is


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 01:42 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 11:00
Posts: 5641
Location: Amsterdam
En hoe zit het dan met platen? Ik vind 320 zuiverder klinken dan vinyl.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 10:28 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
[quote="Mistik"]bart jij bent een pro, maar volgens mij is 320 ook voldoende..  heeft het niet te maken met de originele geluidsbron? :)

maw slechte bron, slechte mp3 no matter what de bitrate is


Dat klopt ook wel maar, een mp3 bevat gewoon te weinig ruimte om daarin alle enen en nullen van het frequentiespectrum te proppen. Luister een een keer, wanneer je de kans hebt, op een groot en zuiver geluidssysteem naar een .mp3 op 320 kb/sec en daarna dezelfde track als .wav. Er zal een wereld van verschil hoorbaar zijn.

@partyhardy: dan moet je nieuwe naalde kopen! :roll
Haha nee, zonder dollen: kan heel goed, veel platen doen niets meer boven de 16 a 17 kHz, daardoor zal je ook iets missen wat niet te beschrijven is. Daarbij klinkt een vinyltje iets "warmer", deels veroorzaakt door het missen van het echte "hoog". Digitaal is directer en agressiever, misschien dat je dat bedoelt?

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Last edited by Bart Integro on 26 Nov 2005, 10:37, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: 26 Nov 2005, 10:35 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 08:49
Posts: 546
Location: Noord-Holland-Noord
[quote]En hoe zit het dan met platen? Ik vind 320 zuiverder klinken dan vinyl.


MP3 Klanten [img]http://www.globalunderground.co.uk/forum/images/smiles/gu_c_Submit.gif[/img]
Waar is het gevoel gebleven [img]http://www.globalunderground.co.uk/forum/images/smiles/gu_c_sdb93746.gif[/img]

_________________
[color=cyan]"There Are Dreams And There Is Acid"[/color]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 106 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma