It is currently 16 Jun 2024, 14:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 29 Oct 2007, 22:43 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Djeebie[/align]Artiest: Kolo
Titel: A. Looking Out Across A Deep Blue Ocean
[color=black]Titel:[/color] B. Nova
[color=black]Titel:[/color] C. Time and Space
[color=black]Titel:[/color] D. Cepheid Variable
[color=black]Titel:[/color] E. Intro Tool 1
[color=black]Titel:[/color] F. Intro Tool 2
Label: Fade Records 047
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.faderecords.com[/url]


[align=center]Diepe, vage muziek voor de échte liefhebber[/align]
Fade Records, het label van Chris Fortier, is een eigenzinnig label dat totaal niet meevaart op stromingen die populair zijn. Behoorlijk afwijkend en vrij origineel qua sound dus, maar ook zo eigenzinnig dat de meeste muziek niet voor de leek bestemd is. Zo ook deze release van Neil Kolo, het vaste productiemaatje van Chris Fortier. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de tracks me in eerste instantie totaal niet aanspraken, maar na een paar keer luisteren is m’n mening wel licht veranderd.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/fade.jpg[/img][/align]
De eerste track is een hele ingetogen, sfeervolle track met de titel “Looking Out Across A Deep Blue Ocean”. Kolo heeft met z’n gebruik van de achtergrond strings het geluid van de zee en de wind nagebootst, waardoor de titel inderdaad logisch klinkt. Het nummer is ongeveer de helft van de tijd gewoon een chill-out nummer, maar na twee minuten komt heel rustig een kick binnenrollen. Erg spacey zijn ook de gesproken vocalen die klinken als radiocontact vanuit een space shuttle. Al met al een erg chill nummer die deze EP inluidt.

[hr]
Next up is “Nova”, ook al een erg ingetogen nummer dat invloeden van deep en tech house met elkaar vermengt. Opnieuw zijn het spacey geluidjes, fx en vocalen wat de klok slaan. Een meer rollende bassline geeft het idee van een hoger tempo, maar knallen zal “Nova” nooit. Het nummer neemt in totaal ruim 9 minuten in beslag, maar omdat het niet echt een liedje is zal het voornamelijk als dj tool gebruikt worden. Bovendien door z’n ingetogen en minimalistische inslag zal “Nova” het alleen vroeg op de avond goed kunnen doen.

[hr]
“Time and Space” is de derde track van deze zes tracks tellende EP. Het tempo gaat omhoog, maar ook de vaagheid. Een diepe, donkere bassline wordt ook nu weer geassisteerd door allerlei vage, spacey geluiden. Het nummer klinkt daarnaast behoorlijk gedateerd qua sound en hier en daar komen wat flarden van acid voorbij. Als deze track zeven jaar geleden, of misschien zelfs langer, is gemaakt zou me dat niet verbazen. Geen hoogvlieger dus wat mij betreft.

[hr]
Met “Cepheid Variable” nadert Kolo de voltooiing van z’n EP, aangezien de laatste twee tracks intro tools zijn. Er is wel een duidelijke lijn te bespeuren van “Looking Out Across A Deep Blue Ocean” naar “Cepheid Variable”. Van ingetogen chillness naar meer uptempo techy shit. Zonder ooit echt te gaan knallen trouwens. Klonk “Time and Space” al redelijk gedateerd met “Cepheid Variable” gaat Kolo nog een stapje verder. En ook zijn de inmiddels kenmerkende spacey geluidjes, vocalen en fx weer volop aanwezig. De opbouw in de track is wel aardig, maar daar houdt het ook wel een beetje mee op.

[hr]
Naast bovengenoemde vier tracks zijn er ook nog twee intro tools aanwezig op deze EP. Hierover kan ik niets meer zeggen dan dat het vrij random aan elkaar geplakte geluiden en soundscapes zijn met weer veel spaceyness. Leuk voor degene die het gebruiken wil als intro of tool, maar niets bijzonders.




Conclusie: Kolo brengt met deze Outerspace Vault EP op Fade Records een aantal tracks uit die echt bestemd zijn voor de liefhebber. Het is allemaal behoorlijk diep, vaag en spacey en zal dus een heel aantal mensen niet makkelijk aanspreken. In eerste instantie vond ik het ook helemaal niets, maar er zit wel een bepaalde kwaliteit of logica in die de tracks niet persé slecht maken. Wel vind ik dat met name “Time and Space” en “Cepheid Variable” bijzonder gedateerd klinken. Als je daarvan houdt zijn het wel aanraders, maar ik verwacht dat het meerendeel van de mensen hier niet zoveel meer mee kan.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma