It is currently 17 Jun 2024, 02:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 05 Mar 2007, 22:33 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Phortastic[/align] Artiest: Miltos T
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/miltost[/url]
Titel: A: Anyday
[color=black]Titel:[/color] B: Bubble Bum
[color=black]Titel:[/color] C. Chaos
[color=black]Titel:[/color] D. Maracaibo
Label: Composure Records 023
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.composurerecords.co.uk[/url]


[align=center]zeer degelijke progressive house met wat trance en acid invloeden[/align]
Composure Records, opgericht door Paul Davies in 2001, was in het begin een ideale manier om de artiesten achter “Beam Strategic” en “Flytrapp” een kans te geven om op de voorgrond te komen. Beide formaties bestaan uit Paul Davies zelf en Gareth Davies. Sinds een tijdje brengen ze echter ook nieuwe artiesten ten tonele op dit label, bijvoorbeeld Miltos T. Eerder reviewde ik al Eoghan Harron zijn release op dit label (018) en ik was dan ook benieuwd of het label opnieuw kwaliteit kon afleveren.

Miltos T is een progressive house producer uit Griekenland. Vanaf zijn 7e levensjaar kreeg hij al pianolessen. Als je weet dat hij dit tot zijn 17e volgehouden heeft, dan heb je genoeg bewijs van zijn doorzettingsvermogen. Eerst was hij gepakt door de heavy metal microbe… tot hij echter de housemuziek ontdekte. Hij heeft al enkele releases op zijn naam staan, waaronder “Double Helix” uit 2006 op Tokamak Records.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/composure.jpg[/img][/align]
“Anyday” start met een diepe en redelijk rustige bassline die ondersteund door de nodige effecten lekker meeluistert. De track geeft me een redelijk progressive trance/house gevoel. Veel dingen in de track doen me aan trance denken maar ook veel dingen aan house. De bassline en de opbouw van de track zijn typische progressive house elementen, maar veel van de effecten zijn ook weer dingen die je in trance ook terugvindt. De track bouwt geleidelijk en redelijk monotoon op naar de break die met een rustig melodietje op de achtergrond een kleine climax teweeg brengt. Niets spectaculairs aan deze track maar zeker geschikt als een filler track in een set want met de productie zelf is er niets mis.

[hr]
“Bubble Bum” start met een groter house gevoel. De bassline is te vergelijken met die van “Anyday”, weliswaar met een iets hoger tempo maar het zijn de overige elementen die deze track een echt house gevoel geven. De synths en de terugkerende melodie geven de track veel groove mee en laten me al snel swingen op de beats. Een meer peak-time gerichte track is dit, die niet zou misstaan in een Luke Fair of een Desyn Masiello set. De break is ook enorm lekker die de lekker scherpe melodie extra in de verf laat zetten. Kwaliteit!

[hr]
“Chaos” heeft een hardere bassline dan de vorige 2 tracks en talloze synths maken deze track onmiddellijk zeer complex. De titel van de track is me al onmiddellijk duidelijk! Ook komt er een zeer lekker “storend geluidje” in en uit de track gefade op geregelde tijdstippen. Je kunt het vergelijken met vliegtuigen die kortbij over je vliegen. Dit klinkt misschien slecht, maar het werkt wel. De melodie is ook aangenaam en doet alles lekker voortkabbelen naar de break. Deze bezit nog meer chaos, de bassline valt weg en een overvloed aan sounds en effecten nemen de track in hun macht. Hierna knalt de bassline er weer in, en gaan we op ons eerder gezet elan verder. Ook weer zeer swingend en opnieuw een zeer degelijke productie!

[hr]
“Maracaibo” begint met een enorm lekkere bassline die een snel tempo heeft en die bijgestaan door een melodie die in en uit de track fade, een mooi geheel vormt. De effecten zijn dit keer een beetje acid-achtig. Een tamelijk retro gevoel geeft me deze track. Een aangename verrassing vind ik dat! De break is ook één uit het boekje en werkt perfect. De melodie en de acid sounds zijn echt prachtig in harmonie en geven de track veel groove mee. Bijna hypnotiserend is deze track, een uitstekende productie! Qua originaliteit zeker en vast de beste track uit de EP voor mij.




Conclusie: Miltos T levert met deze EP 3 zeer sterke tracks af die bijgestaan door een filler track meer dan voldoende scoort. Progressive house met wat acid en trance invloeden hier en daar zorgen ook voor de nodige diversiteit in deze release. Na de uitstekende release van Eoghan Harron (vooral dankzij de remix van Faskil) opnieuw een kwaliteitsrelease van het Composure Records label!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma