It is currently 16 Jun 2024, 10:38

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 06 Dec 2006, 03:48 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Phortastic[/align]Artiest: The Officials
Titel: A. Music
[color=black]Titel:[/color] B. Music (Dave Spoon Mix)
[color=black]Titel:[/color] C. Music (CCCP Remix)
Label: Sequential Records 003
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.sequential-recordings.co.uk[/url]


[align=center]Groovy “Music” en een electro house knaller van formaat[/align]
De 3de release op Sequential Records wordt verzorgd door The Officials. Deze bestaat uit 2 personen: Richard Hellier en Ed Samuels. Zij gaan al enorm lang mee in de muziekwereld. In 1989 vormden ze de band Les Funksters, waarmee ze voornamelijk oude funk nummers coverden. Na een tijdje begonnen ze echter allebei geïnteresseerd te raken in dansmuziek en in 1992 gingen ze uiteen. 10 jaar na de oprichting van hun eerste band kwamen ze echter terug bij elkaar en vormden een nieuw duo: The Officials.

Voor Sequential Records is dit de 2de release dit jaar, na de uitstekende debuutrelease van Dave Robertson uit 2005 met zijn zeer aanstekelijke groovy EP en de meer electro house getinte EP van Matt Samuels uit oktober dit jaar. Welke weg zou het label nu inslaan?

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/sequential.jpg[/img][/align]
De Original Mix is de eerste versie op dit EP. Deze start met een vocal (“Why do you have to be so terrified?”), waarna we onmiddellijk een diepe bassline en een lekkere terugkerende gitaarhook ten gehore krijgen. Na een minuutje krijgen we weer een nieuwe, terugkerende vocal (“Music”) die meteen geen twijfel doet bestaan over de titel. Tegelijkertijd wordt er ook een melodietje geïntroduceerd. Bij deze plaat ligt echter de focus op de bassline en de vocalen die nu al iets uitgebreider zijn dan alleen “Music”, maar zeker niet vervelen. Ze geven de track namelijk de nodige groove mee en zeker in combinatie met de vette kleine gitaarhook die constant terugkomt, heeft deze track veel om naar uit te kijken. De iets minder belangrijke melodie maakt het geheel helemaal af. Enorm degelijke productie, je hoort dat deze mensen al lang met muziek bezig zijn.

[hr]
De eerste remix is van de hand van Dave Spoon. Na zijn electro house hit “At Night” uit september dit jaar, is hij zonder twijfel een veel gevraagde man om te remixen. Deze laatstgenoemde track vond ik trouwens persoonlijk zeer sterk en een dikke bom op de dansvloer. Ik was dan ook benieuwd wat hij nu in petto had.
Onmiddellijk vallen de electro “bleeps” op in het begin van de track, het is duidelijk dat we hier een meer electrohouse getinte versie gaan krijgen. Na een goede minuut krijgen we een dikke electro bassline die we al zeer vaak zijn tegengekomen dit jaar in Phatjak en Mashtronic tracks en remixen. Ook gebruikt hij een redelijk acid-achtig melodietje dat wel goed in het geheel past. Ook de vocal (“Music”) geeft, zoals in de Original Mix, de nodige groove mee. Iets voor de break wordt de dikke bassline weggelaten en meer gebruik gemaakt van de acid sounds. Na de break laat hij de bassline er terug inknallen en kunnen we verder swingen. Een versie die goed gaat scoren op de dansvloer, maar die toch wat aan creativiteit te wensen over laat.

[hr]
De 2de en laatste remix wordt verzorgd door CCCP. Dit duo bestaat uit Art G & Justin Xara en ze hadden dit jaar ook een eigen EP uitgebracht op Sixty Four Records met de titel “Cosmodrome Baikanur”. De Original Mix van die track, met zijn enorm dirty en dikke bassline kon me zeker bekoren.
Hun remix van “Music” gaat op dit elan verder. Na een minuutje krijgen we weer die typische dikke electro bassline waar CCCP zo voor gekend is. Hier kan ik dus echt niet op stil zitten! Na een 2-tal minuten krijgen we ook weer de “Music” vocal die in deze track moeilijk kan ontbreken. Bijna enkel en alleen op de enorme bassline stampt deze track genadeloos hard door naar de break. De meer uitgebreide vocals uit het origineel worden net voor de break op ons losgelaten, de bassline wordt weggelaten en de typische uitgerokken synths die een breakdown meestal dat extraatje geven worden toegevoegd. Hierna knalt de bassline in volle glorie er terug in, de vocal gaat lekker door en ook iets meer effects hebben zich van de plaat meester gemaakt. Tot een minuut of 7 gaat dit geweld door, waarna met een aantal rustige beats de track wordt afgebouwd. Enorm vette remix van CCCP die een 100% bom is op elke dansvloer.
Deze track deed me trouwens een beetje denken aan Justin Xara & DJ Criminal hun enorm goede “5000 Kilowatts”, die gesteund door een héél vette remix van Edison, een van mijn persoonlijke favorieten is dit jaar. Geen wonder dus dat Justin Xara een hand had in beide producties.



Eindconclusie: Voor de CCCP remix alleen al is deze release het kopen waard naar mijn mening, en de zeer degelijke en groovy Orginal Mix maken van “Music” een geslaagde en diverse release. Enkel de remix van “Dave Spoon” stelt me een beetje teleur qua creativiteit. Toch zeker uitkijken naar deze release voor de andere 2 versies!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma