It is currently 17 Jun 2024, 02:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vaste Baan vs. Freelance
PostPosted: 29 Aug 2006, 22:41 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 11 Jun 2005, 18:20
Posts: 296
Location: Houten/ Utrecht
Beste mensen, ik heb wat hulp nodig. Ik zal hieronder even de situatie schetsen. Graag alleen serieuze reply's...

Afgelopen Juni was ik klaar met mijn opleiding en ben ik een eigen bedrijf begonnen. Ik freelance inmiddels voor verschillende bedrijven danwel bands. Alhoewel het van tijd tot tijd leuk verdient, is het niet altijd een vetpot, laat staan even zeker.

Om de stille periodes op te vangen ben ik maandag 21 augustus begonnen met een kantoor baan. Dit doe ik 4 dagen in de week (ma-do) en sluit op deze manier mooi aan op de weekends. In de weekeinden ben ik veelal van donderdag avond t/m zondagavond/ maandagochtend onderweg.

Nu heb ik dus sinds anderhalve week een "vaste" baan. Ik heb een contract tot en met februari. Echter met anderhalve week zit je volgens de wet nog in de proeftijd.
Vandaag werd ik opgebeld met de vraag of ik een theater tourtje van anderhalve maand zou willen doen. Het gaat hier vooral om de werkdagen, waardoor ik in de weekeinden nog steeds andere klussen kan doen.

Ik ben nu ernsitg in dubio over het geen de meest wijze keuze is. Om niet nader te noemen redenen, wil ik over twee jaar een fors bedrag gespaard hebben (reden post ik ooit nog wel eens). Aan de ene kant is dus de vaste baan goed aangezien ik daar een zeker bedrag per maand kan sparen, aan de andere kant verdien ik met de theater tour in anderhalve maand wat ik bij de vaste baan in 4 a 5 maanden verdien. Er is dan alleen na de tour 0 zekerheid.

Ik zou graag mijn hart volgen en ik denk dat de meesten wel weten wat dat inhoud echter, wat is met bovenstaande gegevens de meest wijze keuze (nogmaals, ik sta mijzelf even niet toe om te doen wat mijn hart mij ingeeft ivm een gesteld doel).

Graag feedback/ advies!

_________________
Can I please borrow your umbrella?


Top
   
PostPosted: 29 Aug 2006, 22:50 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 22 Jul 2005, 23:11
Posts: 701
Location: Hoorn NH
Je noemt zelf voor beide opties zowel de voor- als nadelen, dus die zal je tegen elkaar weg moeten strepen! Mijn advies is volg je hart (doe dus de theatertour!), dan weet je zeker dat je daar geen spijt van krijgt... mocht er na die anderhalve maand niks meer aan vast zitten, dan is een kantoorbaan (parttime) vast wel weer te vinden ;)


Top
   
PostPosted: 30 Aug 2006, 15:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 24 Oct 2005, 18:40
Posts: 782
Location: Ergens
Je bent nog onder de 25.

Wat is het vaste lasten plaatje dat je binnen nu en een jaar hebt? (Koophuis bijvoorbeeld, vrouw, kinderen en al die onzin :lol )

Hoe hoog is de functie die je momenteel betreed in je kantoorbaan? Hoe goed staat die op je cv? Hoe goed staat die theatertour op je cv?

Als het een kantoorbaan is die je om kunt wisselen voor elke andere kantoorbaan (makkelijk gezegd, maar als het in een zekere hoogte mogelijk is), en je hebt geen drijfveer/verplichting om een vast contract te hebben, is het makkelijk gezegd om de vinger naar je kantoorbaan te geven en na die tour een andere te zoeken.


Top
   
PostPosted: 30 Aug 2006, 17:37 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 18 Sep 2005, 23:54
Posts: 1655
Location: Haarlem
Ik zou mn hart volgen en voor de tour gaan. daar ligt je passie (wat ik even aanneem) en wat is er mooier om dát te doen wat je zelf het leukste vind! je hebt daarna idd minder (financiele) zekerheid, maar wat chefke zegt, kan je een soortgelijke kantoorbaan weer vinden (?). Als je nu een kantoorbaan hebt die veel (meer) financiele zekerheid biedt en je vindt 'm boeiend genoeg, ga dan daarvoor. Vooral ook met het oog op je toekomstige plannen (hoe graag en hoe snel wil je dat bereiken..enz.) Dat zal ik als ik jou was eens onder de loep nemen, want wellicht kan je je doel dus ook bereiken door de theatertour te doen en wellicht een half jaartje later je doel bereiken. ;)


Top
   
PostPosted: 30 Aug 2006, 21:06 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Sep 2005, 09:58
Posts: 479
Location: Near Utrecht
Volg je hart, doe wat je écht leuk vindt; je kan altijd nog in een kantoortje gaan zitten.


Top
   
PostPosted: 30 Aug 2006, 21:49 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 18:17
Posts: 780
Location: Back home
Bart, ooit wel 's gehoord van uitzendbureau?? Je gaat naar ze toe, schrijf je in en vertel ze dat je over anderhalve maand beschikbaar bent. Omdat het toch maar tijdelijk is zou het je eigenlijk geen ene reet uit moeten maken wat voor werk je doet. Je wilt een leuk bedrag sparen, dus doe werk wat leuk verdient, ook al is dat soms werk wat je misschien niet altijd even leuk zal vinden. Je moet tenslotte iéts over hebben voor je droom.

Ik zou lekker die theatertour doen, doe je nog meer ervaring op en je doet de dingen die je leuk vindt. Ik zou 't wel weten....

't Is allemaal niet zo heel erg moeilijk... :p

_________________
Shake what ya mamma gave you !!


Top
   
PostPosted: 31 Aug 2006, 09:31 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 10 Jun 2005, 21:23
Posts: 270
Die theatertour is natuurlijk ook een opstapje om je nog verder in de kijker te spelen, goed werk afleveren en zorgen dat je betrouwbaar bent als freelancer, tuurlijk zitten er haken en ogen aan, breek me de bek niet open. Maar je kan je dan wel een beetje in het wereldje werken.
Maak ook een spaarpotje voor de wat mindere tijden en dan maar een maandje wat langer doorwerken voor je droom en iets leuks doen waar je hart ligt, dan doorbuffelen bij een baan waar je je niet happy voelt. Been there done that ...en is niet iets wat ik weer zou doen, dan maar wat minder stappen en uiteten in de tussentijd.

Succes met je keuze(PS ben zelf al jaren freelancer mocht je nog iets willen weten pm me maar)

_________________
------------
....RARE DAG!....
en rechts 2,3,4,5,6,7,8...


Top
   
PostPosted: 03 Sep 2006, 12:17 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 14 Jun 2005, 18:17
Posts: 2315
Location: Denver, Co, USA
volg je hart!!! anders heb je later misschien spijt omdat je een kans hebt laten lopen... som moet je je zekerheid even laten gaan...

maar wat lala zegt dek je wel in en dan maar wat minder stappen ;)


Top
   
PostPosted: 03 Sep 2006, 15:36 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 13 Jun 2005, 22:19
Posts: 536
Location: Amsterdam
In het algemeen, vaste baan vs. freelance,

ik ben freelancer en ik heb gemerkt dat je als freelancer heel goed voor jezelf moet zorgen. Je moet achter je geld aanzitten (ookal lijkt het alsof opdrachtgevers het beste met je voor hebben) en je moet voor jezelf opkomen, want je hoort nergens echt bij. Kwestie van kiezen, en ik denk dat in de entertainmentindustrie dat misschien niet zo parmant aanwezig is, maar toch, dat hoort bij freelancers.

Doe zowiezo altijd wat je hart je zegt. Als je met tegenzin aan een klus, of aan een vaste baan begint wordt het nooit wat. Dat heeft niks met freelance of vaste baan te maken. Vaste baan geeft je het gevoel van zekerheid (elke maand geld) en freelance geeft je het gevoel van vrijheid (je kan doen en laten wat je wil).

_________________
...Geen gespreks voor het huwelijk!...


Top
   
PostPosted: 04 Sep 2006, 15:48 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector

Joined: 28 Aug 2006, 10:39
Posts: 42
Location: Gouda
Theater toer! Zeker doen! Kantoorbanen kan altijd nog (zie elk NS-station tussen 7:00-08:30 en 16:30-17:30) Dat wil je nu toch nog niet? 8-)

_________________
www.rubenderonde.com FREE PRON! :D


Top
   
PostPosted: 09 Sep 2006, 18:13 
Offline
GrooveCollector
GrooveCollector
User avatar

Joined: 22 Jul 2005, 23:11
Posts: 701
Location: Hoorn NH
[quote="Peric"]Bart, ooit wel 's gehoord van uitzendbureau?? Je gaat naar ze toe, schrijf je in en vertel ze dat je over anderhalve maand beschikbaar bent.


En heb je al een keuze gemaakt? Toevallig werk ik bij een uitzendbureau ;)!

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma