It is currently 20 May 2024, 14:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
PostPosted: 11 Jun 2007, 02:48 
Offline
Site Admin
Site Admin
User avatar

Joined: 07 Jun 2005, 02:31
Posts: 7763
Location: Behind this board
[align=right]Reviewer: Jasper[/align]Artiest: Local Daddys
[color=black]Artiest:[/color] [url]http://www.myspace.com/localdaddys[/url]
Titel: A. Talk To Me
[color=black]Titel:[/color] B. Talk To Me (Fine Taste remix)
[color=black]Titel:[/color] C. Talk To Me (Fine Taste dub)
[color=black]Titel:[/color] D. Talk To Me (Glenn Morrison & Human Adams remix)
[color=black]Titel:[/color] E. Talk To Me (Glenn Morrison & Human Adams dub)
Label: Groovecollection Records Red 003
[color=black]Label:[/color] [url]http://www.groovecollectionrecords.com[/url]


[align=center]Toprelease met progressive en electrohouse mixes en een meeslepende vocal origineel[/align]

Groovecollection Records loopt als een trein. Naast Red en Black komt er binnenkort ook een derde sublabel bij, Originals, en de singles die al verschenen zijn kenden groot succes. Zo was de Kosmas Epsilon remix van Heliopause wekenlang één van de best verkopende downloads op downloadportals als 3 Beat Digital, en grootmeesters als John Digweed plaatsten diezelfde plaat heel hoog in hun charts. Lang niet slecht voor een beginnend label! Groovecollection Red laat nu z’n 3e release op ons los en daarvoor zijn de Local Daddy’s verantwoordelijk, een Nederlands duo uit Amersfoort dat bestaat uit platenzaakeigenaar Dave Kramers en Bas Borsten. Die laatste zorgt zelf voor de vocals op ‘Talk to me’, een oudere track van hen die nu eindelijk een release krijgt met daarbij een uitgebreid remixpakket. Eerst mogen de talentvolle jongens Freek Geuze en Johan Vermeulen van Fine Taste hun fel gesmaakte en uiterst effectieve ding doen, en daarna is het aan de Amerikaans-Nederlandse combo Glenn Morrison & Human Adams om dat kunstje nog eens over te doen. Beide duo’s serveren zowel een gewone remix als een dub mix, wat in totaal 5 verschillende mixes in deze release oplevert.

[align=center][img]http://forum.groovecollection.nl/images/reviews/groovecollectionred.jpg[/img][/align]
EDM tracks met mannelijke vocals zijn altijd een beetje riskant omdat ze bij veel mensen ‘hit or miss’ zijn en vaak geforceerd of onnatuurlijk klinken. Persoonlijk hou ik wel van een nummer met goeie mannelijke vocals, en deze ‘Talk to me’ is er zo eentje. De original mix is geen swingende dansplaat, maar een rustig en ingetogen nummer vol emotie en melancholie. De krachtige en mysterieuze stem van Bas grijpt je al tijdens de beatloze intro bij de keel om je nooit meer los te laten. Trage breakbeats, een diepe basslijn en een hoog melodietje begeleiden subtiel en harmonieus de vocals, die daardoor nog meer aan dramatische kracht winnen en dit nummer een heel bijzondere, bijna melancholische sfeer geven. Vooral tijdens de duistere break waarin Bas het bijna letterlijk uitschreeuwt lopen de rillingen onhoudbaar over mijn rug. Wat een stem, wat een plaat!

[hr]
De heren van Fine Taste slaan zoals verwacht een totaal andere richting in met hun remix en mikken resoluut op de dansvloer. Alle ingrediënten die hun producties zo succesvol maken zijn ook hier in overvloed aanwezig en geven deze remix de typische Fine Taste touch. Swingend en funky, balancerend tussen house en electro, en vooral enorm opzwepend. De vocals komen langzaam opzetten en krijgen in combinatie met de electro en house invloeden een totaal ander gevoel dan in de original mix. Toch passen ze perfect en klinken ze allesbehalve cheesy of goedkoop. Tijdens de break krijgen we even rust wanneer de vocals op volle kracht op de voorgrond treden, bijgestaan door zweverige strings. Maar al snel nemen de funky elementen het commando weer over en is het na een opzwepende drumroll weer verder knallen met dezelfde sounds uit het eerste deel van de mix. Bijzonder effectief en uitermate geschikt voor de dansvloer.

[hr]
De Fine Taste dub mag je letterlijk nemen in dit geval. Hij is nagenoeg identiek aan de Fine Taste remix, alleen zijn hier de vocals bijna volledig weggelaten. Zonder de vocals klinkt deze plaat echter nog even swingend en opzwepend als met vocals, dus deze dub is een perfect alternatief voor DJ’s die niet van deze vocals houden.

[hr]
Na het dansvloergeweld van Fine Taste kiezen Glenn Morrison & Human Adams voor een diepere progressive aanpak die meer mijn voorkeur geniet. De vocals zijn in deze remix niet zo sterk aanwezig als in de andere mixes, maar er heerst wel een duister een meeslepend sfeertje dat bijna kan wedijveren met de original mix. Een taaie basslijn trekt de track op gang en heel langzaam bouwt alles stukje bij beetje op naar een hoogtepunt. De vocals sluimeren zachtjes in de achtergrond, en pas in de melodische break nemen ze de track helemaal over en zorgen ze voor een heerlijk zweefmoment. Rauwe stabs zwellen opnieuw aan en zorgen samen met de drijvende basslijn voor een opzwepende climax. Dit is deep progressive stuff van de bovenste plank!

[hr]
Net zoals het geval was bij de Fine Taste dub verschilt de Glenn Morrison en Human Adams dub niet al te veel van hun gewone remix. De vocals zijn compleet weggeknipt, en om die leegte in te vullen hebben ze de sounds nog iets rauwer en dieper gemaakt en de break minder melodisch doen aanvoelen. Op die manier blijft de drive doorheen het nummer goed behouden en krijg je een stevige maar bij momenten ietwat monotone progressive plaat. Zeker geen slechte remix, maar hij mist zonder de vocals naar mijn mening toch dat tikkeltje extra dat de andere mix zo bijzonder maakt.



Conclusie: Groovecollection Records blijft de kwaliteit van hun releases erg hoog houden. ‘Talk to me’ heeft alles in huis om gedraaid te worden door een hoop DJ’s uit verschillende stijlen. De original mix is een prachtig staaltje muziek, en zowel de Fine Taste als de Glenn Morrison & Human Adams remixes zijn potentiële toppers in hun genre. Beide remix duo’s slagen er bovendien glansrijk in om de mannelijke vocals perfect naar hun hand te zetten en zo te gebruiken dat ze naadloos in de mix passen, wat op zich al een heel sterke prestatie is. En slim als ze zijn bij Groovecollection hebben ze ook dub mixes voorzien voor de DJ’s die niet van de mannelijke vocals houden. Maar de stem van Bas Borsten is zo beklijvend en intens dat je de gewone remixes zeker een kans moet geven!


[align=center][url=https://www.beatport.com/local+daddys][img]http://www.groovecollection.nl/forum/images/beatport.gif[/img][/url][/align]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Theme Created by HOLLYSMOKE
Theme updated to phpBB 3.1.3 by KamijouTouma